Beter paardrijden door minder te denken

Gedachten, gevoelens en emoties

We zijn wezens die denken en voelen. Onze manier van denken tijdens het trainen van en de omgang met ons paard bepaalt wat we voelen en we nemen wat we denken aan als een teken van waarheid. Denken is een geweldig vermogen, maar het kan ook vervelende trucjes met ons uithalen.

Er is een fijne lijn tussen ons vermogen te denken en ons vermogen te voelen en onze emoties zijn de link tussen deze twee. Vechten tegen emotie kost veel energie, doet pijn en maakt ziek. De weerstand is waar we last van hebben. De emotie zelf doet geen pijn en is zelfs helend. Een gezonde emotie duurt nooit lang, net als de golven aan het strand komen en gaan.

 

In ons dagelijks leven en tijdens het trainen van en de omgang met je paard praten we vaak over gedachten, gevoelens en emoties alsof het synoniemen zijn. Maar feit is dat denken, emoties en voelen heel verschillende dingen zijn. 

 

Gedachten: Het vermogen van mensen om ideeën en voorstellingen van de werkelijkheid te vormen in hun hoofd.

Emotie: Psychofysiologische en biologische uitdrukkingen; uitdrukkingen van mentale toestanden.

Gevoelens: Stemming of emotionele dispositie ten opzichte van een ding, feit of persoon.

 

We zijn rationele wezens, maar dit houdt niet in dat onze emoties en gevoelens niets betekenen tijdens het paardrijden. Ze spelen een belangrijke rol in wie we tijdens een training zijn, wat en hoe we dingen zien, de beslissingen die we nemen en de manier waarop we onze ideeën vormen. Het is belangrijk dat we leren hoe het werkt: de relatie tussen gevoelens en emoties. De relatie is fundamenteel voor het bevorderen van onze emotionele intelligentie en de manier waarop we omgaan met onszelf, ons paard en uiteindelijk zal dit je mentale gezondheid én prestaties verbeteren. 

 

“Gevoelens blijven langer dan emoties, maar emoties zijn intenser dan gevoelens.”

 

Emoties worden geassocieerd met de persoonlijkheid en motivatie van een persoon. Emoties duren korter dan gevoelens en zij motiveren ons om actie te ondernemen. Ze zijn intenser dan gevoelens, maar duren minder lang.

Gevoelens komen van het werkwoord voelen en dit refereert naar een gemoedstoestand, in het algemeen een langdurige, die voorkomt als een product van emoties. Gevoelens zijn het resultaat van emoties. 

 

Laten we naar een voorbeeld kijken:

Je doet aan paardrijden. Het is een sport die je leuk vindt en waarbij jij je goed voelt. Je bent er al een tijdje mee bezig, je vormt met je paard al even een combinatie en jullie bevinden je in een leerproces waarbij jullie goede en slechte dagen hebben. Objectief gezien gaan jullie prestaties op een goede manier vooruit: jullie kunnen bepaalde oefeningen die je eerst voor onmogelijk had geacht.

Gisteren gingen jij en je paard weer naar de les en het was één van die dagen waarop je niet het idee had dat jullie vooruit gingen. Het lukte niet om de oefeningen goed uit te voeren die je de week ervoor nog zonder problemen kon en dat bleef maar in je gedachten hangen en had invloed op je prestaties tijdens die les.

 

Je gedachten zeiden: “Waarom lukt het niet? Vorige week ging het gewoon en vandaag ineens niet.”

 

Je emoties zeiden: “Stom paard, je wilt gewoon niet voor me werken!”

 

Je gevoelens tijdens de les (en ook tijdens de rest van de dag) waren: “Je voelde je boos, teleurgesteld, onmachtig, verdrietig en ontmoedigd.”

 

Aan welke van de drie schenk ik aandacht?

In het bovenstaande voorbeeld bepaalt de manier waarop je de situatie analyseert wat voor mening je hebt over jezelf, je paard, de motivatie die je hebt om door te blijven oefenen en je houding. 

Als je denkt dat je paard waardeloos of stom is omdat hij de oefening niet doet zoals hij het kan, betekent dat dan dat hij ook waardeloos of stom is? Alleen maar omdat hij een keer niet goed was in het uitvoeren van een oefening? Betekent dat dat je paard stom is, alleen omdat hij een beweging niet goed deed? Bestaat leren dan niet uit vallen en opstaan?  

Als jouw emotie kwaadheid is, betekent dat dan dat als je kwaad bent op je paard, dat wat je denkt (“stom paard”) dan de waarheid wordt? Kan het zo zijn dat die emotie echt de waarheid laat zie over wie je bent? Bevestigt het voelen van een emotie wat je denkt? 

Als jij je verdrietig voelt aan het einde van je les, betekent dat dan dat die les écht belangrijk voor je was? Misschien is alles wat we voelen waar? Zijn gevoelens het resultaat van wat we denken?

 

Hier is de sleutel van alles:

"Niet alles wat we denken is waar, emoties bevestigen vaak niet wat we denken en niet alles wat we voelen is de waarheid."

 

Wat kun je doen om beter te worden?

De sleutel tot ontwikkeling en leren is om zonder oordeel waar te nemen wat is. Dat klinkt makkelijk maar dat is het niet altijd. Het is ook een kwestie van jezelf vragen stellen en reflecteren, zodat je niet de verhalen gelooft die je jezelf af en toe vertelt.

Daarnaast is het belangrijk om je tijdens de les of training niet op het resultaat te richten, maar volledige focus te hebben op jouw taak: wat kun JIJ (anders) doen? Dat vraagt aan jou als ruiter om je bewust te richten op een andere mindset! (En dat leer je niet altijd in één dag).

 

Dus wil je paard die ene oefening tijdens de les niet doen…

 

Neem dan alleen maar objectief waar wat er op dat moment is, namelijk: ‘mijn paard voert de oefening anders uit dan wenselijk is’. En stel jezelf vervolgens de vraag, wees nieuwsgierig, ga op onderzoek uit! Want daar ligt je opening tot ontwikkeling!

Wat maakt dat je paard de oefening onvoldoende uitvoert? Ben jij onduidelijk in het geven van de juiste hulp? Wees dan duidelijker in het geven van je hulp. Kent hij de oefening nog onvoldoende en is bevestiging nodig? Accepteer dan de huidige staat van uitvoering en oefen op verbetering en bevestiging. Wordt je paard misschien beperkt in zijn beweging? Controleer dan je zadel, of misschien ben jij zelf in jouw beweeglijkheid de beperkende factor?

 

Door objectief te zijn, zonder oordeel (en emotie) waar te nemen en aandacht te hebben op jouw cirkel van invloed doe jij op dat moment alles wat in jouw macht ligt. Meer kun je niet doen. (Maar soms wel willen… ;-) …)

 

Focus on your task and the results will come!

 

P.S.: Een laatste tip... #GEWOONDOEN